’t HARDE – Op het
Voorplein van de Zwaluwenburg staart een otter de bezoeker argwanend aan.
Iets verderop slaapt een veulen in het gras. Beide dieren blijken granito sculpturen, vervaardigd door beeldhouwster Wilma
Hoebee.
Dieren en bloemen stonden model voor de werken op deze
expositie. In de Voorkamer sleurt schilderes Julia Veenstra je mee tot in de
finesses van het bloeigebeuren. Bloemharten met meeldraden worden opgeblazen
tot gigantische proporties en minutieus uitgewerkt in aubergine, eigeel en
shocking pink.
Ook Lia Schapendonk deinst niet terug voor felle kleuren. In het zonnig belichte interieur van de Oude Keuken bedekken haar enorme doeken goeddeels de hoge muur. Met gulle kwast schildert ze tulpen en klaprozen, in laaiend scharlakenrood, tussen gifgroen gras en een ultramarijnen lucht.
Haar tegenhanger is Anna Doedijns, die de intieme
Pauwenkamer siert met haar neo-romantische bloemstillevens. Carel Jan van
Rijsewijk bedient zich van de gicléetechniek, waarmee hij foto’s van het
landgoed Zwaluwenburg voorziet van een dromerige, aangenaam-vervreemdende
sfeer.
Magisch realisme zie je in de Ronde Gang en de Tuinkamer. Poëtisch en blijmoedig in de liefdevolle kattenportretten van Corina Corvers, met veel violet, hemelsblauw en goud. Melancholischer lijkt de stemming van Helen Eekman’s ‘Olifant’ tegen een bloedrode avondhemel. Abstracter maar suggestief is de ‘Olifant’ in Braziliaanse speksteen van Monique Ramakers. Her en der staan gestileerde keramische kelken van Wille Boudewijn in maïsgeel, kobaltblauw en terracotta.
Miranda Penning, Uil (houtsnede) |
Miranda Penning toont houtsneden in sober zwart/wit. In de
Vlaams aandoende verteltrant - inherent aan de techniek - portretteert ze een
tijger, een fladderende uil, een vlinder, een ram. De portfolio tenslotte
herbergt bloemrijke pastellen van Maud Walter en pinguïn-schetsen in houtskool
van Dan Dickhof.
Te zien tot 2 september 2007, dagelijks van 2-5 uur, behalve ’s
maandags.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten