Dit is een familieblog van drie generaties vrouwen wier levensgeschiedenis nauw verbonden is met het landgoed Zwaluwenburg.
Geertje S. Slump heeft er als kind tijdens de oorlogsjaren gewoond en groeide er op. Sinds 1976 is ze woonachtig in een zijvleugel van kasteel Zwaluwenburg en organiseert exposities in de zes kasteelvertrekken die als galerie dienen.
Margaretha Coornstra is freelance journaliste. Zij werd geboren op de Zwaluwenburg als dochter van Geertje, bracht er het leeuwendeel van haar jeugd door en komt er nog steeds dagelijks. Ook zij is actief betrokken bij het reilen en zeilen van de galerie.
Ludmilla Coornstra (1998) zit op het gymnasium, komt dagelijks haar huiswerk maken bij haar oma (Geertje dus) in het noordelijk bouwhuis van het kasteel en deed haar maatschappelijke stage in de botanische Alfred Vogel Tuinen op het landgoed Zwaluwenburg.
Dit blog is bedoeld om mensen te informeren over de schoonheid van het landgoed en de exposities in de galerie, maar ook om als familie herinneringen vast te leggen.

zaterdag 5 mei 2007

Dieren en bloemen, 2007 (persbericht)

 door Margaretha Coornstra 

’t HARDE –  Op het Voorplein van de Zwaluwenburg staart een otter de bezoeker argwanend aan. Iets verderop slaapt een veulen in het gras. Beide dieren blijken granito sculpturen, vervaardigd door beeldhouwster Wilma Hoebee.

Dieren en bloemen stonden model voor de werken op deze expositie. In de Voorkamer sleurt schilderes Julia Veenstra je mee tot in de finesses van het bloeigebeuren. Bloemharten met meeldraden worden opgeblazen tot gigantische proporties en minutieus uitgewerkt in aubergine, eigeel en shocking pink.

Ook Lia Schapendonk deinst niet terug voor felle kleuren. In het zonnig belichte interieur van de Oude Keuken bedekken haar enorme doeken goeddeels de hoge muur. Met gulle kwast schildert ze tulpen en klaprozen, in laaiend scharlakenrood, tussen gifgroen gras en een ultramarijnen lucht.

Lia Schapendonk: Flower Power
 
Haar tegenhanger is Anna Doedijns, die de intieme Pauwenkamer siert met haar neo-romantische bloemstillevens. Carel Jan van Rijsewijk bedient zich van de gicléetechniek, waarmee hij foto’s van het landgoed Zwaluwenburg voorziet van een dromerige, aangenaam-vervreemdende sfeer.


Magisch realisme zie je in de Ronde Gang en de Tuinkamer. Poëtisch en blijmoedig in de liefdevolle kattenportretten van Corina Corvers, met veel violet, hemelsblauw en goud. Melancholischer lijkt de stemming van Helen Eekman’s ‘Olifant’ tegen een bloedrode avondhemel. Abstracter maar suggestief is de ‘Olifant’ in Braziliaanse speksteen van Monique Ramakers. Her en der staan gestileerde keramische kelken van Wille Boudewijn in maïsgeel, kobaltblauw en terracotta.

Miranda Penning, Uil (houtsnede)

Miranda Penning toont houtsneden in sober zwart/wit. In de Vlaams aandoende verteltrant - inherent aan de techniek - portretteert ze een tijger, een fladderende uil, een vlinder, een ram. De portfolio tenslotte herbergt bloemrijke pastellen van Maud Walter en pinguïn-schetsen in houtskool van Dan Dickhof.

 
Te zien tot 2 september 2007, dagelijks van 2-5 uur, behalve ’s maandags. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten